3-stappenplan voor transformatie dienstenaanbod serviceflats
Hoe voorkomt u als eigenaar van een serviceflat een escalatie met de bewoners, zoals bij de maaltijdenrel in de Groningse serviceflat? Want voor zowel de relatie met uw bewoners, als uw algemene PR kan dit het begin van het einde van uw serviceflat zijn. Met dit 3-stappenplan, opgesteld door onze expert op het gebied van sociaal beheer en transformatie van serviceflats, stelt u de toekomst en het dienstenaanbod van uw serviceflat veilig.
Stap 1: investeer in de relatie
Een open deur? Ja! Maar toch wordt het in een zakelijke context vaak vergeten. Vergeet daarom niet te investeren in de relatie, en steek tijd in het opbouwen van een vertrouwensband. En doe dit, voordat er problemen ontstaan. En net zoals in elke menselijke relatie, vereist dit een investering van beide partijen. Gaat u maar eens na: waarom is een conflict met die ene buurman, waarmee u zo eens in de zoveel tijd gezellig een biertje drinkt, altijd zo weer opgelost? De ene keer geeft u toe, de ander keer gunt hij u iets. Hoe anders is dit bij die buurman aan de andere kant. Elke klein conflict is olie op het vuur. En dan is er maar een briesje voor nodig om een uitslaande brand te veroorzaken. Of het nu van nature klikt of niet, investeren in de relatie is heel belangrijk. Maar natuurlijk niet zonder te weten waar u in investeert. Tijd voor stap 2.
Stap 2: afspraken met beider instemming
Door van tevoren hele duidelijke zakelijke afspraken te maken, en de verantwoordelijkheid hiervoor bij beide partijen te leggen, kan er later niet met vingertje gewezen worden. Bij wensen voor een contractwijziging zitten beide partijen dan met een gelijke rol aan tafel. Er is niet een schuldige of slachtoffer: dit is immers niet mogelijk met gezamenlijk gemaakte afspraken.
-Degene aanklagen wiens hond u gebeten heeft wordt immers een interessante situatie wanneer uzelf deze hond gekocht heeft. Laat de bewoners meedenken en meebeslissen in de selectie van bijvoorbeeld een maaltijdleverancier en selecteer er twee zodat er valt te kiezen-
Laat de partijen zichzelf presenteren in de gezamenlijke ruimte van de serviceflat. En teken gezamenlijk het contract met de leverancier. Heeft u gelijk een mooi moment om met uw bewoners te proosten op het begin van een mooie samenwerking! Wanneer deze manier van samenwerken nieuw voor u is, kunt u zich hierbij in de beginfase laten ondersteunen. Zo loopt u geen enkel risico. Het totaalpakket OtG Vitaal Zelfstandig is een voorbeeld van een dergelijke dienst.
Handel pro-actief
Door als organisatie bewoners vanaf het begin te faciliteren bij het in kaart brengen van hun wensen, weet je daadwerkelijk wat er speelt en wat je bewoners graag zouden willen zien. Zo zijn de meeste problemen te voorkomen, hebben bewoners het gevoel dat jullie als organisatie gewoon intuïtief snappen wat ze willen, en wonen ze naar grote tevredenheid. Door mond op mond reclame zal jullie organisatie goed bekend staan, en leegstand zal vervangen worden door wachtlijsten. Een kleine aanvangsinvestering dus voor een win-win situatie op lange termijn.
Faciliteer
Faciliteer de bewoners bij het in kaart brengen van hun wensen en ondersteun ze in het organiseren van hun omgeving. Als organisatie ligt deze verantwoordelijkheid bij jullie, gezien ook het risico bij jullie ligt. De markt is vraag gedreven en met de komst van het world wide web weten ook ouderen (en anders hun kinderen wel) of er groener gras te vinden is bij de buren. Een negatieve post online over uw serviceflat kan hier jaren rondzwerven en u veel problemen opleveren. Zonde, want het is met de juiste investering echt te voorkomen.
Stap 3: keep your friends close, but your enemies closer
Wanneer er samen duidelijke afspraken zijn gemaakt, is het verstandig steeds vervolgende contactmomenten vast te leggen. In het voorbeeld van de buurman: bied die buurman waar u altijd gedoe mee heeft eens een biertje aan en luister oprecht naar zijn kant van het verhaal. Wedden dat u met meer begrip naar huis gaat? Een volgend conflict is daardoor wellicht zo opgelost.
Daarnaast werken de menselijke hersenen zo, dat we iets terug willen geven aan iemand die ons iets gegeven heeft. Geef uw bewoners eens een attentie, plant een mooie bloeiende struik of waterpartij. Of beter nog: vraag uw bewoners wat ze graag zouden willen en realiseer dit. Uiteindelijk zal dit zich terugbetalen.
Het rapport: “Aan de slag met serviceflats in Nederland” van Platform31, waaraan On(t)roerend Goed heeft meegewerkt, geeft u meer van zulke praktische handvatten. Wilt u een advies op maat, neem dan gerust contact met ons op. Transformatie van zorgvastgoed en sociaal beheer is onze passie. Wij horen graag die van u. U kunt contact opnemen met Peter Bisschop.