vastgoed

Direct rendement op je vastgoed in 2017: slim investeren = faalkosten reduceren

Tradities zijn mooi, maar in de vastgoedmarkt anno 2017 kunnen ze je onderneming breken. Er is een tweedeling gaande tussen projectontwikkelaars die op de traditionele manier ontwikkelen, en projectontwikkelaars die open staan voor de wensen van de toekomstige bewoners. In de markt zien we dat ontwikkelaars die de meerwaarde van het creëren van een geluksbeleving durven zien, daadwerkelijk een hogere ROI behalen. Dus of je co-creatie nu geweldig vindt of wellicht wat wollig: co-creatie anno 2017 blijkt synoniem aan slim investeren.

Direct meerwaarde

Waar deze meerwaarde in zit? Risico’s als leegstand en lange verkooptrajecten blijken daadwerkelijk te voorkomen door in te spelen op de geluksbeleving van de eindgebruiker in je bouwproject.  Slim inzetten op de wensen van de eindgebruiker wordt zo slim investeren.

Om te kunnen zorgen voor direct rendement moet je op de hoogte zijn van de wensen van de eindgebruiker. Waar zoekt de vermogende woningeigenaar anno 2017 naar? En hoe zorg je voor trouwe bewoners? Kortom, hoe zorg je anno 2017 voor direct rendement op je vastgoed?

Klant is koning

In onze welvarende maatschappij met zijn 24-uurs economie, waar consumenten eraan gewend zijn geraakt te krijgen wat ze verlangen, is de klant echt koning. In vele sectoren verandert de markt van een aanbod gedreven markt, naar een vraag gedreven markt. De klant is veeleisend: waar vroeger bijvoorbeeld op vakantie slapen in een hotel al bijzonder was, wil men nu een beleving boeken. Een uitzonderlijke gelukservaring, met alles erop en eraan. Wordt dit bij jou niet geboden, kiezen ze toch gewoon voor de concurrent? Ook in de vastgoedmarkt zie je dit terug: de woonomgeving wordt steeds meer gezien als een beleving, waar men doelbewust voor kiest. De woning en zijn omgeving moeten passen bij de wensen van nu en later.

investeren in zorgvastgoed

Wellicht denk je nu: ‘geen probleem, dat vraagt een grondige analyse van de behoeften van deze eindgebruikers. Daar hebben wij onze marktonderzoeksbureaus voor’. Dit is een goed begin, maar het kan nog slimmer. En goedkoper! De oplossing is eigenlijk heel simpel. Door de onderzoeksvraag kleiner en specifiek te maken: welke behoeften leven er onder de nieuwe bewoners van ONS te bouwen pand? En daarna weer ruimer: en welke behoeften hebben zij buiten ons pand, in hun leefomgeving? Hoe gaan wij hen gelukkig maken?

Gelukkige bewoners zijn namelijk tevreden bewoners. En voor dit geluk zijn zij bereid te investeren: in tijd, en later als de droomwoning er staat, in geld. En hoe kan je beter uitvinden waar je eindgebruikers gelukkig van worden, dan letterlijk met hen aan één tafel?  Sommigen noemen dit co-creatie. Het is ook gewoon te zien als slim investeren, door het creëren van een win-win situatie.

Gratis adviseurs en een droom voor de belegger

Bij oplevering het best passende aanbod doen is geen gok meer, wanneer je van begin tot eind het vastgoed samen met de eindgebruiker ontwikkelt. Door tijdens de bouw al goed af te stemmen, voldoet het vastgoed na elke sessie immers beter aan de wensen. Bewoners leren technische keuzes te begrijpen, en de projectontwikkelaar blijft met beide benen op de grond door naar het vastgoed te leren kijken vanuit de visie van de uiteindelijke bewoner. Het blijkt een veel effectievere verkoopstrategie dan dagen rond de vergadertafel met de heren directeuren. En zeg nou zelf: waar vind je nog gratis adviseurs die met je meedenken, zodat jij de doelen behaalt? En intens gemotiveerd zijn er samen het mooiste van te maken, omdat ze straks daadwerkelijk in de te ontwikkelen woning hun geluk willen beproeven? Juist!

Door vastgoed samen op te ontwikkelen, vermijd je het risico op leegstand en faalkosten. Je biedt namelijk wat de bewoner zocht: of dit nu zorg, veiligheid of shopping mogelijkheden zijn. Het risico-vrije vastgoed wordt zo een droom voor de belegger.

Extra interessant word je voor de belegger wanneer je ook hebt nagedacht over de nazorg. Door bijvoorbeeld het administratief, commercieel en sociaal beheer bij 1 partij onder te brengen, verloopt de overdracht vlekkeloos. Door bij aanvang van het project al een dergelijke partij bij je project te betrekken, ben je verzekerd van het opleveren van een continue geluksbeleving.

Investeren in geluksbeleving is dus investeren in meerwaarde, op alle denkbare vlakken. Toch vinden veel projectontwikkelaars het organiseren van co-creatie sessies met andere partijen een uitdaging. Welke vaardigheden zijn er nodig om die felbegeerde win-win situatie te kunnen bereiken?

On(t)roerend goed voelt zich thuis in dit speelveld van harde stenen en zachte gelukswensen. Onze ervaring in co-creatie en vastgoed vraagstukken maakt dat wij weten hoe je dit in de praktijk brengt. Hoe je alle partijen gelijk meeneemt in het traject, van investeerder tot architect tot eindgebruiker, vanaf begin tot helemaal het eind. Waarbij wij als einde van het project niet de oplevering zien, maar het moment dat de bewoners er echt daadwerkelijk in trekken en er gelukkig zijn. Door ook te voorzien in sociaal beheer na oplevering maak je van het huis een thuis. Zo wordt onroerend goed pas echt ontroerend. Wil jij samen eens kijken wat het creëren van een geluksbeleving voor de ROI van jullie organisatie kan betekenen? Wij vertellen je graag meer.

Doelen bereiken volgens het nieuwe leiderschap

Succesvolle co-creatie vereist het nieuw leiderschap: een verandering van top-down leidinggeven naar samenwerken. In onze cultuur leeft een winnen of verliezen mentaliteit. We geloven dat wanneer je geeft en anderen een voordeel gunt, je zelf verliest. Dit wordt ons ingegeven door onze opvoeding en scholing. In de schoolbanken leren we immers al, dat alles gaat om het halen van het hoogste cijfer. De beste zijn. Dit legt de basis voor een levenslange concurrentiestrijd.

Dat deze denkwijze je niet veel verder brengt, bewijst Steven Covey, de bestsellerauteur van ‘The seven habits of highly effective people’. Uit zijn onderzoeken blijkt dat succesvolle mensen denken vanuit win-win. Ze communiceren met een juiste mix van assertiviteit en inlevingsvermogen. Dit vereist een volwassen manier van denken: een focus op de voordelen op lange termijn in plaats van directe behoeftebevrediging of je zin krijgen (bron: StephenCovey). In de praktijk bereik je dit door steeds het ‘waarom’ in je achterhoofd te houden (bron: Simon Sineck, start with why). Waarom zitten we hier met zijn allen om tafel? Hiervoor is het kennen van je eigen ‘why’ ook heel belangrijk. Waarom werken jullie ook weer zo graag aan jullie bouwprojecten? Welke meerwaarde leveren jullie aan de maatschappij? Hoe begaan zijn jullie echt met jullie klanten en samenwerkingspartners?

Ben je als ontwikkelaar echt betrokken, dan komt deze investering in geluksbeleving binnen afzienbare tijd bij je terug. Want zeg nou zelf, zo’n fijn pand, in een levendige wijk vol voorzieningen, waar de mensen smeken om een appartement, en de beleggers voor in de rij staan, daar word jij toch gelukkig van?!